Piețele se mișcă în cicluri, iar acestea sunt influențate de starea emoțională a participanților din cadrul pieței. Psihologia pieței studiază modul în care emoțiile investitorilor influențează piețele.
În acest articol veți afla despre:
- Ce sunt ciclurile pieței financiare? Ce este psihologia pieței?
- Cum se schimbă emoțiile în timpul ciclurilor de piață?
- Cum utilizează investitorii psihologia pieței?
- Bitcoin și psihologia pieței
- Biasuri cognitive
1. Ce sunt ciclurile pieței financiare ? Ce este psihologia pieței?
Ce sunt ciclurile pieței ?
Ciclurile pieței sunt modele sau tendințe care se formează de obicei în timp cu diferite piețe sau medii de afaceri. Sunt perioada dintre cele mai recente două minime sau maxime ale unui reper standard.
Noile cicluri de piață apar de obicei atunci când se formează tendințe într-un anumit sector sau într-o industrie datorită inovației, a produselor noi sau a unui mediu nou de reglementare.
Aceste tendințe sunt greu de identificat până când perioada nu se încheie, ceea ce poate duce adesea la confuzie în ceea ce privește evaluarea strategiilor de tranzacționare.
Ciclurile pieței pot dura de la câteva minute la mai mulți ani, în funcție de piața pe care o analizați.
Ce este psihologia pieței?
Psihologia pieței este teoria conform căreia mișcările care se întâmplă pe piață se datorează stărilor emoționale ale participanților săi. Mulți analiști cred că emoțiile investitorilor sunt cele care determină creșterea și scăderea prețurilor. Sentimentul investitorului este ceea ce creează psihologia unui ciclu de piață, însă nicio singură opinie nu va fi complet dominantă. De aceea, există fluctuații în prețul unui activ.
Psihologia pieței studiază felul în care mișcările unei piețe reflectă sau sunt influențate de starea emoțională a participanților săi. Este unul dintre subiectele principale ale economiei comportamentale – un domeniu care investighează diferiții factori care preced deciziile economice.
Se crede că emoțiile sunt principala forță din spatele schimbărilor piețelor financiare și că sentimentul global al investitorilor creează cicluri psihologice de piață.
Sentimentul pieței este alcătuit din opiniile și sentimentele individuale ale tuturor comercianților și investitorilor de pe o piață financiară, fiind un fel de medie a sentimentului general al participanților la piață. Pe baza teoriilor psihologice ale pieței, prețul unui activ tinde să se schimbe constant ca răspuns la sentimentul general al pieței, care este, de asemenea, dinamic.
Practic atunci când piața crește, aceasta se datorează probabil unei atitudini îmbunătățite și a încrederii în rândul comercianților. Un sentiment pozitiv al pieței determină creșterea cererii și scăderea ofertei, iar cererea crescută poate provoca o atitudine și mai puternică. O tendință descendentă puternică tinde să creeze un sentiment negativ care reduce cererea și crește oferta disponibilă.
Atunci când sentimentul pieței este pozitiv, iar prețurile cresc în mod continuu, se spune că există o tendință de urcare (adesea denumită piață a taurului), iar atunci când se înregistrează o cădere continuă a prețurilor avem de a face cu o piață urs.
2. Cum se schimbă emoțiile în timpul ciclurilor de piață?
-
Tendință ascendentă – Uptrend
Toate piețele trec prin cicluri de expansiune și contracție. Atunci când o piață se află într-o fază de expansiune (o piață bull), aceasta se manifestă printr-un climat de optimism, credință și lăcomie. De obicei, acestea sunt principalele emoții care duc la o activitate puternică de cumpărare.
Uneori, un sentiment puternic de lăcomie și credință depășește piața putând determina formarea unei bule financiare. În aceste cazuri mulți investitori devin iraționali, pierd din vedere valoarea reală și cumpără un activ doar pentru că ei consideră că piața va continua să crească. Momentul în care prețul devine exagerat de ridicat este considerat punctul de risc financiar maxim.
În unele cazuri, piața va experimenta o mișcare laterală pentru o vreme, deoarece activele sunt vândute treptat, această perioadă se numește etapă de distribuție. Cu toate acestea, unele cicluri nu prezintă o etapă de distribuție clară, iar tendința descendentă începe imediat după atingerea vârfului.
-
Tendință descendentă- Downtrend
Când piața începe să se transforme în sens invers, starea de euforie se poate transforma rapid în satisfacție, deoarece mulți comercianți refuză să creadă că tendința ascendentă s-a încheiat.
Pe măsură ce prețurile continuă să scadă, sentimentul pieței se schimbă în sens negative și include sentimente de anxietate, negare și panică. Anxietatea reprezintă momentul în care investitorii încep să se întrebe de ce scade prețul, ceea ce duce în curând la stadiul de negare. Perioada de negare este marcată de un sentiment de neacceptare. Mulți investitori insistă să își păstreze pozițiile pierdute, fie pentru că „este prea târziu pentru a vinde”, fie pentru că vor să creadă că „piața va reveni în curând”.
Dar pe măsură ce prețurile scad și mai mult, valul de vânzare devine mai puternic. În acest moment, frica și panica duc adesea la ceea ce se numește capitulare pe piață (atunci când deținătorii renunță și își vând activele).
În cele din urmă, tendința descendentă se oprește pe măsură ce volatilitatea scade și piața se stabilizează. De obicei, piața experimentează mișcări laterale înainte ca sentimentele de speranță și optimism să înceapă din nou să apară. O astfel de perioadă laterală este cunoscută sub numele de stadiu de acumulare.
-
Etapele unui ciclu de piață
Etapa 1: Optimism, emoți, euforie
Ciclul începe întotdeauna cu o atitudine generală pozitivă. Prima investiție pe care o face cineva este întâmpinată cu mult optimism. Când piața generală are această atitudine și sunt îndeplinite o mulțime de așteptări ale investitorilor, este ușor să vă entuziasmați cu randamente și mai mari. Acesta este momentul în care investitorii experimentează fiorul tranzacționării.
Când ciclul atinge apogeul, investitorii încep să experimenteze euforia. În acest moment, credem că nu putem face nimic rău, că învingem piața, aceasta fiind cea mai periculoasă parte a ciclului. Aceasta este partea în care investitorii ating punctul maxim al riscului financiar: aceștia crede că sunt incapabili să faxă greșeli și că pot tolera niveluri mai ridicate de risc.
Etapa 2: Aroganță, negare și frică (sau speranță)
Etapa 2 începe când piața încetează brusc să îndeplinească noile noastre așteptări de randamente excesive. Cu toate acestea, rămânem încrezători și mulțumiți (unii ar putea spune aroganți) cu privire la revenirea pieței la starea sa în creștere. După negare începe anxietatea. Începem să privim cu nerăbdare piața – sperăm și ne rugăm să revină. De îndată ce valoarea investițiilor noastre continuă să scadă, anxietatea se transformă rapid în frică. Această teamă poate determina mulți investitori să se concentreze asupra apărării lor, transferându-și activele către acțiuni sau clase de active mai sigure. Alții ar putea continua să-și păstreze pozițiile pierdute și să spere că piața își va reveni.
Etapa 3: Panică
Pe măsură ce taurul se transformă repede într-un urs, investitorii ar putea deveni disperați și vor începe să intre în panică. Toate urmele de încredere au dispărut și investitorii caută acum să reducă la minimum pierderile.
Etapa 4: Atenție
În acest moment al ciclului pieței, cel mai scăzut minim este acum încheiat. Există din nou creșteri ale prețului, dar investitorii rămân vigilenți. Aceștia pot fi prudenți când se gândesc să intre din nou pe piață.
De obicei, există o perioadă în care piața experimentează mișcări laterale (creșteri și scăderi nesemnificative). Acest lucru le poate oferi investitorilor suficient timp pentru a-și construi optimismul și a spera din nou, reluând în cele din urmă întregul ciclu.
Citeste si: Trezor Wallet Review. Este Trezor un portofel bun pentru a păstra criptomonede?
3. Cum utilizează investitorii psihologia pieței?
Înțelegerea teoriei psihologiei pieței poate ajuta un comerciant să intre și să părăsească poziții în momente mai favorabile. Atitudinea generală a pieței este contraproductivă. Momentul celei mai mari oportunități financiare pentru un cumpărător vine, de obicei, atunci când majoritatea oamenilor sunt lipsiți de speranță, iar piața este foarte scăzută. În schimb, momentul cu cel mai mare risc financiar apare atunci când majoritatea participanților la piață sunt euforici și prea încrezători.
Astfel, unii comercianți și investitori încearcă să citească sentimentul unei piețe pentru a identifica diferitele etape ale ciclurilor sale psihologice. În mod ideal, ar utiliza această informație pentru a cumpăra când există panică (prețuri mai mici) și a vinde atunci când există lăcomie (prețuri mai mari). În practică, însă, recunoașterea acestor puncte optime este rareori o sarcină ușoară.
Analiza tehnică și psihologia pieței
Este ușor să privim înapoi la ciclurile pieței și să recunoaștem modul în care sa schimbat psihologia generală. Analiza datelor anterioare ale ciclurilor piețelor și studierea modului în care s-a schimbat psihologia general duce la observarea acțiunilor și deciziilor care ar fi fost cele mai profitabile. Mulți investitori utilizează analiza tehnică pentru a încerca să anticipeze evoluția pieței. Indicatorii de analiză tehnică sunt instrumente care pot fi utilizate atunci când se încearcă măsurarea stării psihologice a pieței. De exemplu, indicatorul Indicelui de rezistență relativă (RSI) poate sugera atunci când un activ cumpărat în exces datorită unui sentiment puternic pozitiv pe piață (de exemplu, lăcomie excesivă).
MACD este un alt exemplu de indicator care poate fi utilizat pentru a identifica diferitele etape psihologice ale unui ciclu de piață. Relația dintre liniile sale poate indica momentul în care se schimbă impulsul pieței (de exemplu, forța de cumpărare devine mai slabă).
4. Bitcoin și psihologia pieței
Piața Bull Bitcoin din 2017 este un exemplu clar al modului în care psihologia pieței afectează prețurile și invers. Din ianuarie până în decembrie, Bitcoin a crescut de la aproximativ 900 de dolari la maximul său istoric de atunci, de 20.000 de dolari. În timpul creșterii, sentimentul pieței a devenit din ce în ce mai pozitiv. Mii de noi investitori au intrat pe piață, cuprinși de entuziasmul pieței bull. FOMO, optimismul excesiv și lăcomia au împins rapid prețurile în sus. Inversarea tendințelor a început să aibă loc la sfârșitul anului 2017 și la începutul anului 2018. Următoarea corecție a provocat pierderi semnificative investitorilor care au participat târziu. Chiar și atunci când tendința descendentă a fost deja stabilită, încrederea falsă și satisfacția au făcut ca mulți oameni să insiste asupra HODLing-ului.
Câteva luni mai târziu, sentimentul pieței a devenit negativ, deoarece încrederea investitorilor a atins un nivel minim. FUD și panica au făcut ca mulți dintre cei care au cumpărat aproape de sus să vândă aproape de jos, provocând pierderi mari.
5. Biasuri cognitive
Biasurile cognitive sunt modele de gândire obișnuite care determină adesea oamenii să ia decizii iraționale. Aceste tipare pot afecta atât comercianții individuali, cât și piața în ansamblu. Iată câteva exemple:
- Tendința de confirmare reprezintă tendința de a supraevalua informațiile care confirmă propriile noastre credințe, ignorând sau respingând informațiile care le sunt contrare. De exemplu, investitorii de pe o piață bull pot pune un accent mai puternic pe știrile pozitive, ignorând în același timp știrile proaste sau semnele că tendința pieței este pe cale să se inverseze;
- Aversiune împotriva pierderii reprezintă tendința comună a oamenilor de a se teme de pierderi mai mult decât se bucură de câștiguri, chiar dacă câștigul este similar sau mai mare. Aceasta poate determina comercianții să rateze oportunități bune sau să intre în panică în timpul perioadelor de capitulare a pieței;
- Efect de înzestrare reprezintă tendința oamenilor de a supraevalua lucrurile pe care le dețin, pur și simplu pentru că le dețin.
Citeste si: Binance Review 2021 – 5 lucruri pe care trebuie să le știi înainte de a te înregistra
Majoritatea comercianților și investitorilor consideră că psihologia are un impact asupra prețurilor și ciclurilor pieței. Și, deși ciclurile psihologice ale pieței sunt bine cunoscute, nu sunt întotdeauna ușor de recunoscut și de gestionat. De la Mania Lalelelor Olandeze din anii 1600 până la bula dotcom din anii 90, chiar și comercianții specialiști s-au străduit să-și separe propria atitudine de sentimentul general al pieței. Investitorii se confruntă cu sarcina dificilă de a înțelege nu numai psihologia pieței, ci și propria lor psihologie și modul în care aceasta le afectează procesul decizional.
Surse informații: Binance Academy, Paxful