,

Ghid complet NFTs 2021: Ce sunt, la ce folosesc și de ce sunt așa de populare?

ghid complet nft 2021 ce sunt, la ce folosesc

NFT este un Jeton nefungibil/token nefungibil. „Non-fungibil” înseamnă că este unic și nu poate fi înlocuit cu altceva. De exemplu, un Bitcoin este fungibil deoarece puteți schimba un Bitcoin cu altul și veți deține același lucru.

În acest articol veți afla despre NFT:

  1. Ce Sunt NFT? Cum folosim NFT? Scurt Istoric
  2. Cum funcționează NFT-urile?
  3. Cât valorează NFT-urile?
  4. Se pot cumpăra NFT-uri cu criptomonede?
  5. Tipuri de NFT
  6. Domenii de utilizare ale NFT
  7. Standarde în blockchains
  8. NFT-urile și mediul. Tranzacționarea NFT-urilor va contribui la încălzirea globală?
  9. Este NFT o bulă?
  10. Popularitatea NFT

 

1. Ce Sunt NFT? Cum folosim NFT? Scurt istoric

NFT înseamnă token non-fungible. În economie, un activ fungibil este ceva cu unități care pot fi ușor schimbate – cum ar fi banii. Cu toate acestea, dacă ceva nu este fungibil înseamnă că are proprietăți unice, deci nu poate fi schimbat cu altceva. Ar putea fi o casă sau un tablou precum Mona Lisa, care este unic. Puteți face o fotografie a tabloului sau puteți cumpăra o copie, dar va exista pictura originală.

Token-uri fungibile (interschimbabile)

În timp ce în primii ani ai apariției blockchain și a monedelor digitale au predominat token-urile fungibile, apariția token-urilor nefungibile (NFT) a produs un interes crescut în special în rândul artiștilor și al colecționarilor.

NFT-urile sunt active „unice” în lumea digitală, care pot fi cumpărate și vândute ca orice altă proprietate, dar nu au nicio formă tangibilă. Jetoanele digitale pot fi considerate certificate de proprietate pentru active virtuale sau fizice.

Conceptul NFT își are începuturile în anul 2013, odată cu lansarea primului proiect, Colored Coins, care a încercat să lege de instrumente digitale calitățile unice. Counterparty este un alt proiect care s-a bazat pe acest concept. Iar odată cu apariția Ethereum, care a permis emiterea și valorificarea de token într-un mod mai facil, cele două proiecte au devenit mai populare, iar vânzările de token au crescut.

Pe ERC-20, erau disponibile doar cîteva atribute: nume, simbol, total dispozitive și sold, însă odată cu trecerea la ERC-721 au putut fi adăugate atribute detaliate, prin integrarea metadatelor și a informațiilor legate de dreptul de proprietate. Iar posibilitatea urmăririi provenienței este extrem de utilă în cazul obiectelor de artă și a produselor colecționabile, dar și în lanțul de aprovizionare al altor mărfuri sau servicii. De asemenea, și alte proiecte blockchain, de exemplu NEO, au  elaborate propriile standarde de NFT.

Scurt istoric NFT

În 2014, Counterparty, o platformă financiară peer-to-peer, a fost fondată și construită pe blockchain-ului Bitcoin și a atras diverse proiecte, inclusiv jocuri de cărți de tranzacționare și tranzacționare de meme. Primul NFT creat vreodată, intitulat „Quantum” de Anil Dash și Kevin McCoy, a fost creat în 2014, înfățișând un videoclip al unui set de simboluri dolar care se învârt în interiorul unei rame. Acest NFT a fost evaluat la 7 milioane USD. În 2017, Ethereum a început să devină popular, iar studioul american Larva Labs a lansat CryptoPunks, un proiect de comercializare a personajelor de desene animate unice, pe blockchain-ul Ethereum. La sfârșitul anului 2017, un alt proiect numit CryptoKitties, în care jucătorii adoptă și comercializează pisici virtuale, a fost lansat și a devenit rapid viral, strângând o investiție de 12,5 milioane de dolari, iar unele pisici s-au vândut cu peste 100.000 de dolari.

În 2018, Decentraland, o lume virtuală bazată pe blockchain, a strâns 26 de milioane de dolari într-o ofertă inițială de monede și a avut o economie internă de 20 de milioane de dolari din septembrie 2018.

În 2019, Nike a brevetat un sistem numit CryptoKicks care ar folosi NFT-uri pentru a verifica autenticitatea adidașilor fizici și pentru a oferi clientului o versiune virtuală a adidașilor.

La începutul anului 2020, dezvoltatorul CryptoKitties, Dapper Labs, a lansat versiunea beta a NBA TopShot, un proiect de vânzare de obiecte de colecție tokenizate din NBA. Proiectul a fost construit pe Flow, un blockchain mai nou și mai eficient în comparație cu Ethereum. Tot în 2020 proiectul a fost lansat public și a raportat vânzări brute de peste 230 de milioane de dolari începând cu 28 februarie 2021.

În 2021, interesul pentru NFT a continuat să crească, iar o serie de vânzări de profil au fost făcute chiar în primele câteva luni. În februarie 2021, muzicianul Grimes a vândut jetoane în valoare de aproximativ 6 milioane de dolari reprezentând artă digitală pe Nifty Gateway. Tot în februarie 2021 un NFT care reprezenta animația meme Nyan Cat a fost vândut cu puțin sub 600.000 de dolari. Pe 11 martie 2021, lucrarea artistului digital american Beeple “Everydays: The First 5000 Days” a devenit prima opera de artă NFT care a fost listată la casa de licitații Christie’s și s-a vândut cu 69,3 milioane de dolari. În martie 2021, Jack Dorsey, fondatorul Twitter și Square, a vândut un NFT reprezentând primul său tweet pentru peste 2,5 milioane de dolari.

La ce putem utiliza token-urile nefungibile?

Token-urile nefungibile pot fi utilizate în cadrul aplicațiilor descentralizate, de exemplu jocuri. Dar NFT-urile pot fi și certificate (permis de conducere, diplome) sau pot juca rolul unor chei de acces, documente sau acte de identitate, testamente, drepturi de vot, tichete sau permise de intrare, programe de fidelitate, drepturi de autor, date medicale etc.

NFT-urile permit tokenizarea oricărui tip de instrumente, fie digitale sau reale, facilitând investiții unice legate de obiecte fizice (imobile, opere de artă, titluri de valoare etc.). Token-urile nefungibile pot asigura dreptul parțial de proprietate asupra unor bunuri, care anterior nu puteau fi partajate ușor. În cazul tokenizării imobilelor, unele token-uri pot reprezenta dreptul de proprietate, iar altele pot conferi unele privilegii speciale precum dreptul de posesie sau de acces. Token-urile nefungibile pot confirma originalitatea, autenticitatea sau a dreptul de proprietate, de aceea pot fi utilizate mai ales în domeniul artelor digitale.

2. Cum funcționează NFT-urile?

cum functioneaza nft

Operele de artă tradiționale, cum ar fi picturile, sunt valoroase, deoarece sunt unice. Dar fișierele digitale pot fi duplicate cu ușurință și la nesfârșit. Prin intermediul NFT-urilor, opera de artă poate fi „tokenizată” pentru a crea un certificat digital de proprietate care poate fi cumpărat și vândut.

Un token nefungibil (NFT) este o unitate de date stocată pe un registru digital, numit blockchain, care certifică orice fișier digital ca fiind unic. Un NFT token nefungibil funcționează ca un jeton crypto, dar, spre deosebire de criptomonede precum Bitcoin, NFT-urile nu sunt interschimbabile reciproc, adică nu sunt fungibile. NFT-urile sunt create atunci când lanțurile de blocuri înregistrează șiruri de hash criptografic, un set de caractere care verifică un set de date ca fiind unic, în înregistrările anterioare, creând astfel un lanț de blocuri de date identificabile. Acest proces de tranzacție cripto asigură autentificarea fiecărui fișier digital prin furnizarea unei semnături digitale care este utilizată pentru a urmări proprietatea NFT token nefungibil. Deținerea unui NFT nu acordă în mod inerent drepturi de autor asupra oricărui activ digital reprezentat de token. În timp ce cineva poate vinde un NFT care reprezintă opera sa, cumpărătorul nu va primi neapărat privilegii de copyright atunci când proprietatea asupra NFT este modificată și astfel proprietarului inițial i se permite să creeze mai multe NFT ale aceleiași opere. Din acest punct de vedere, un NFT este doar o dovadă a proprietății care este separată de drepturile de autor. Identitatea unică și deținerea unui NFT sunt verificabile prin registrul blockchain. NFT-urile includ metadate care sunt procesate printr-o funcție hash criptografică.

Cărțile de tranzacționare digitale le vor înlocui pe cele fizice?

La fel ca în cazul criptomonedei, o înregistrare despre cine deține este stocată în registrul comun blockchain. Înregistrările nu pot fi falsificate, deoarece registrul este menținut de mii de computere din întreaga lume. NFT-urile pot conține, de asemenea, contracte inteligente care pot da artistului, de exemplu, o reducere a oricărei vânzări viitoare a simbolului.

Ce îi împiedică pe oameni să copieze arta digitală? Nimic. De exemplu NFT-ul Beeple care s-a vândut cu 69 de milioane de dolari, iar imaginea a fost copiată și distribuită de nenumărate ori.

În multe cazuri, artistul păstrează chiar drepturile de autor asupra operei lor, astfel încât să poată continua să producă și să vândă copii. Dar cumpărătorul NFT token nefungibil deține un „simbol” care demonstrează că deține lucrarea „originală”.

Majoritatea NFT-urilor fac parte din blockchain-ul Ethereum. Ethereum este o criptomonedă, însă blockchain-ul său acceptă și aceste NFT-uri, care stochează informații suplimentare care le fac să funcționeze diferit de o monedă. De asemenea, alte blockchain-uri își pot implementa propriile versiuni de NFT-uri.  NFT-urile pot fi orice în format digital, iar o mare parte din entuziasmul actual este în jurul utilizării tehnologiei pentru a vinde arta digitală. De exemplu moneda Dogecoin nu este un NFT token nefungibil, dar un GIF al unui Dogecoin este NFT token nefungibil.

Este unic fiecare NFT?

Prin intermediul NFT puteți copia un fișier digital de câte ori doriți, inclusiv arta inclusă în NFT token nefungibil, însă NFT-urile sunt concepute pentru a oferi ceva ce nu poate fi copiat: proprietatea asupra operei (deși artistul poate păstra în continuare drepturile de autor și reproducerea, la fel ca în cazul lucrărilor de artă fizică). De exemplu oricine poate cumpăra un tipar Monet, dar doar o singură persoană poate deține originalul.

Din punct de vedere tehnic fiecare NFT token nefungibil este un simbol unic pe blockchain. Dar, deși ar putea fi ca un van Gogh, unde există o singură versiune reală originală, ar putea fi și ca o carte de tranzacționare, unde există 50 sau sute de exemplare numerotate ale aceleiași opere de artă.

De asemenea, au existat câteva încercări de conectare a NFT-urilor la obiecte din lumea reală, adesea ca un fel de metodă de verificare. Nike a brevetat o metodă de verificare a autenticității adidașilor utilizând un sistem NFT, pe care îl numește CryptoKicks.

Există mai multe platfome de tranzacționare a NFT-urilor, care permit oamenilor să cumpere și să vândă. Dintre acestea cele mai cunoscute sunt OpenSea, Rarible și Nifty Gateway.

NFT-urile au devenit  posibile din punct de vedere tehnic atunci când blockchain-ul Ethereum a adăugat suport pentru ele ca parte a unui nou standard. Una dintre primele utilizări a fost un jocul CryptoKitties care le-a permis utilizatorilor să tranzacționeze și să vândă pisici virtuale, iar o persoană care a plătit peste 170.000 de dolari pentru una. CryptoKitties arată că unul dintre cele mai interesante aspecte ale NFT-urilor este modul în care pot fi utilizate în jocuri. Există deja jocuri care vă permit să aveți NFT-uri ca articole. Se vând chiar terenuri virtuale sub formă de NFT.

Avantajul utilizării jetoanelor nefungibile este că blockchain-ul stochează o înregistrare a fiecărui moment în care are loc o tranzacție, ceea ce face ca obiectele NFT să fie mai greu de furat decât de exemplu un tablou expus într-un muzeu.

3. Cât valorează NFT-urile?

Pe 19 februarie 2021, un gif animat al pisicii Nyan – un meme din 2011 al unei pisici zburătoare pop-tart – s-a vândut cu peste 500.000 de dolari. Câteva săptămâni mai târziu, muzicianul Grimes a vândut o parte din arta sa digitală pentru mai mult de 6 milioane de dolari, iar vânzarea de către Christie’s a unui NFT a artistului digital Beeple pentru 69 milioane USD (50 milioane GBP) a stabilit un nou record pentru arta digitală, vânzându-se cu 15 milioane de dolari mai mult decât pictura lui Monet vândută în Nymphéas în 2014. Cineva a plătit 20.000 de dolari pentru un videoclip al lui Logan Paul, iar deadmau5 a vândut autocolante animate digitale.

Însă nu doar arta este simbolizată și vândută. Fondatorul Twitter, Jack Dorsey, a promovat un NFT token nefungibil al primului său tweet, cu licitații care au atins 2,5 milioane de dolari, iar William Shatner a vândut cărți de tranzacționare tematice Shatner (dintre care una era o radiografie a dinților).

NFT – Valoare de piață

Piața NFT a cunoscut o creștere rapidă recent, valoarea sa triplându-se la 250 de milioane de dolari în 2020, iar în primele trei luni ale anului 2021, s-au cheltuit peste 200 de milioane de dolari pentru achiziționarea de NFT-uri.

 

Citeste si: Tradesilvania Review: Tranzacționează criptomonede utilizând o platformă românească

 

4. Se pot cumpăra NFT-uri cu criptomonede?

Da. Multe dintre piețe acceptă Ethereum. Dar, din punct de vedere tehnic, oricine poate vinde un NFT și poate cere în schimb orice monedă dorește. La fel ca și criptomonedele, NFT-urile sunt stocate în portofele digitale (iar portofelul trebuie să fie compatibil cu NFT). Așa cum Bitcoin a fost apreciat ca răspuns digital la monedă, NFT-urile sunt acum promovate ca răspuns digital la colecționare.

5. Tipuri de NFT

  • Colecții și jocuri:

Colecțiile crypto permit oamenilor să tokenizeze ceva unic. NFT pot fi utilizate pentru reprezentarea oricărui instrument din cadrul jocurilor, astfel, cel care dispune de el va fi jucătorul, și nu dezvoltatorul. În cazul jocului Crypto Kitties există în medie 2.700 de jucători lunar, iar Major League Baseball planifică lansarea în SUA a unui joc prin intermediul căruia pot fi preschimbate carduri baseball pe blockchain-ul Ethereum.

  • Token-uri de investiție/utilitate:

Tokenizarea obiectelor fizice oferă posibilitatea investitorilor să-și extindă portofoliile, iar proprietarilor le oferă potențiale lichidități mai mari, atunci când au nevoie. De asemenea utilizarea NFT token nefungibil permite clasificarea mai flexibilă a titlurilor de valoare. Poate fi o soluție utilă dacă proprietarul instrumentului dorește să anuleze o parte din valoarea obiectului, dar vrea să controleze el însuși instrumentul fizic. De exemplu, proprietarul de picturi va putea vinde o parte a operelor sau drepturilor pe care le deține, însă poate menține controlul fizic asupra acestora. NFT pot asigura, așadar, pentru diverșii proprietari de token-uri de investiție, niveluri diferențiate de control asupra obiectului respectiv.

  • Token-uri de acces și Token-uri pentru transferul accesului:

Un token nefungibil poate fi utilizat la gestionarea oricărui tip de drept de acces, legat de persoane, imobile sau evenimente, iar combinarea token-urilor ce conferă un drept parțial de proprietate cu contracte smart, poate rezolva problemele sistemului actual de gestionare a moștenirilor.

  • Acte de identitate și certificate:

Token-urile nefungibile pot fi utilizate în cazul permiselor, certificatelor și stocării datelor de identitate. De exemplu o diplomă poate fi emisă pe blockchain și recunoscută peste tot în lume în cazul în care pot fi stabilite datele (de încredere) ale emitentului respectivei diplome.

Portofelele digitale pot gestiona toate datele personale, fără a fi necesar ca acestea să fie stocate de instituții centrale. Un token poate avea, în acest caz, rolul unui depozitar al informațiilor de identitate referitoare la o anumită persoană fără a fi necesar ca pe acestea să le furnizeze unor terțe părți.

  • Tokenuri pentru Confirmarea identității:

Prin intermediul NFt-urilor ne putem confirma identitatea, în timp ce informațiile personale în sine sunt stocate în siguranță, fără a putea fi falsificate sau furate.

 

6. Domenii de utilizare ale NFT

domenii utilizare nft

  • Artă contemporană. Artă digitală

Utilizarea tot mai mare a NFT-urilor deschide noi posibilități în domeniul artei contemporane. Există o mulțime de potențial pentru artiști, cumpărători și colecționari. Pentru artiști NFT-urile oferă o modalitate de a vinde lucrări pentru care altfel s-ar putea să nu existe o piață prea mare, iar NFT-urile au o caracteristică pe care artiștii o pot activa, care le va plăti un procent de fiecare dată când NFT-ul este vândut. Piețele NFT există ca site-uri care facilitează tranzacțiile între toți cei interesați de cryptoart.

Aceste comunități online oferă artiștilor șansa de a crea și vinde opere de artă digitale. Tehnologia blockchain utilizată în NFT oferă, de asemenea, artiștilor dovada provenienței istorice, care validează crearea unui NFT unic, care nu poate fi falsificat. Acest sistem de registru digital permite chiar artiștilor să atașeze acorduri de redevențe la NFT- urile lor, care le dau dreptul la un procent din profiturile obținute de fiecare dată când proprietatea asupra activului este transferată. Așadar, NFT-urile schimbă modul în care artiștii moderni își pot câștiga existența. Valoarea artei tokenizate se regăsește în exclusivitatea dreptului de proprietate. Deși este posibil ca cumpărătorii să nu dețină drepturile de autor asupra artei digitale tokenizate pe care o achiziționează, aceștia primesc garanția autenticității, care vine odată cu deținerea acestuia. Deci, colecționarii trebuie să se bazeze pe valoarea rarității atunci când investesc în active speculative precum NFT-urile.

NFT-urile de artă sunt similare cu articolele autografate. Arta digitală a fost un caz de utilizare timpurie pentru NFT-uri, datorită capacității tehnologiei blockchain de a asigura semnătura și proprietatea unică a NFT-urilor. Opera de artă digitală intitulată „Everydays – The First 5000 Days”, realizată de artistul Mike Winkelmann, cunoscut și sub numele de Beeple, s-a vândut cu 69,3 milioane USD în 2021. Achiziția a dus la al treilea cel mai mare preț de licitație realizat pentru un artist în viață, după Jeff Koons și David Hockney. O altă piesă Beeple intitulată „Crossroad”, alcătuită dintr-un videoclip de 10 secunde care prezintă pietoni animați care treceau pe lângă o figură a lui Donald J. Trump, s-a vândut cu 6,6 milioane de dolari la Nifty Gateway, o platformă crypto online pentru artă digitală.

CEO-ul Figma, Dylan Field, a vândut un avatar digital intitulat „CryptoPunk # 7804” pentru 7,5 milioane USD unui investitor anonim, precum și un al doilea avatar „Ape, Fedora # 6965” pentru 1,5 milioane USD în februarie 2021. Un model redat în 3D al unei case numit „Mars House”, creat de artista Krista Kim, a fost vândut ca o piesă imobiliară digitală pe piața NFT pentru peste 500.000 de dolari SUA.

În 2021, un portret digital al siglei Fyre Media a fost vândut de rapperul Ja Rule la o licitație pentru 122.000 USD prin intermediul companiei sale NFT „Flipkick”, o platformă pentru artă digitală.

Opera de artă „Gucci Ghost” (un GIF care reprezenta o fantomă), creată de artistul Trevor Andrew, s-a vândut sub formă de NFT pentru 3.600 USD în februarie 2021. Iar în decembrie 2020, o operă de artă NFT care descrie anotimpuri într-o serie de camere în creștere verticală a artistul Blake Kathryn, a fost vândută cu 22.938 USD.

  • Obiecte de colecție

NFT-urile pot reprezenta colecții în format digital. În februarie 2021, un card NFT LeBron James slam dunk  s-a vândut cu 208.000 de dolari pe platforma NBA Top Shot. În 2020, 125.000 de cărți de tranzacționare cu jetoane nefungibile care conțin imagini din viața personală și cariera lui William Shatner din anii 1930 până astăzi, au fost vândute în doar nouă minute pe WAX ​​Blockchain.

  • Jocuri

NFT-urile pot fi, de asemenea, utilizate pentru a reprezenta active, cum ar fi terenurile digitale, care sunt controlate de utilizator în loc de dezvoltatorul jocului. NFT-urile permit tranzacționarea activelor pe piețe terțe fără permisiunea dezvoltatorului de jocuri. În februarie 2021, Axie Infinity a înregistrat o vânzare de 1,5 milioane de dolari pentru titlurile de teren digitale, într-o singură vânzare.

  • Muzică

Muzicienii își pot simboliza opera muzicală pe blockchains utilizând jetoane nefungibile. Pe 3 martie 2021, trupa rock Kings of Leon și-a anunțat planurile de a lansa primul album sub formă de NFT, prin intermediul viitoarei lor lansări “When You See Yourself”. NFT-ul a generat vânzări raportate de 2 milioane de dolari, din care aproximativ un sfert au fost donate în scopuri caritabile.

Tot în martie 2021 rapperul american Lil Pump a încheiat un parteneriat cu platforma NFT Sweet pentru a lansa o colecție specială NFT, iar pe 12 aprilie 2021, compozitorul Giovanni Rotondo a realizat primul album de coloană sonoră NFT cu partitura sa pentru lungmetrajul din “Orphans & Kingdoms” (Noua Zeelandă, 2014 ).

  • Film

Industria cinematografică a reacționat mai lent la boom-ul NFT-urilor din cauza provocărilor tehnice de stocare a filmelor digitale asupra tehnologiei blockchain, care este concepută pentru fișiere mai mici. Cu toate acestea, pe 13 martie 2021, documentarul nominalizat la Oscar al lui Adam Benzine “Claude Lanzmann: Specters of the Shoah” a devenit primul film cinematografic, documentar și nominalizat la Oscar, care a fost creat și licitat ca NFT – token nefungibil, prin intermediul platformei Rarible. Au urmat câteva alte lansări experimentale de la realizatori, studiouri și agenții, Legendary Entertainment anunțând că va lansa o colecție exclusivă NFT “Godzilla vs. Kong” în aceeași zi în care filmul a ajuns în cinematografe, iar regizorul Kevin Smith a anunțat în aprilie 2021 că viitorul său film de groază “Killroy Was Here” va fi lansat ca NFT. De asemenea, agenții de talente precum UTA și Endeavour au anunțat proiecte legate de NFT.

  • Sport

Dapper Labs, o companie bazată pe tehnologia blockchain, a colaborat cu NBA pentru a crea „N.B.A Top Shot”, o piață pentru clipuri digitale de evidențiere. În martie 2021, jucătoarea de tenis profesionistă Oleksandra Oliynykova a oferit potențialilor cumpărători NFT drepturile pe viață pentru o parte a brațului ei drept.

  • Modă

În 2019, Nike a obținut un brevet care permite tehnologiei blockchain să atașeze active digitale securizate criptografic sub formă de NTF-uri la produse fizice, cum ar fi o pereche de adidași, sub numele „CryptoKicks”.

7. Standarde în blockchains

Pentru a sprijini diferite cazuri de utilizare a blockchain-ului au fost create standarde specifice de jetoane. Acestea includ standardul Ethereum ERC-721 al CryptoKitties și cel mai recent standard ERC-1155. De asemenea, blockchain-urile FLOW și Bitcoin Cash acceptă NFT-uri.

  • Ethereum și NFT

ERC-721 a fost primul standard pentru reprezentarea activelor digitale nefungibile pe blockchain-ul Ethereum. ERC-721 este un standard de contract care oferă metode de bază care permit urmărirea proprietarului unui identificator unic, precum și o modalitate permisă pentru ca proprietarul să transfere activul către alții.

Standardul ERC-1155 oferă „semi-fungibilitate”, precum și un superset de funcționalitate ERC 721 (ceea ce înseamnă că un activ ERC-721 ar putea fi construit utilizând ERC-1155). Spre deosebire de ERC-721, unde un ID unic reprezintă un singur activ, ID-ul unic al unui simbol ERC-1155 reprezintă o clasă de active și există un câmp suplimentar de cantitate pentru a reprezenta suma clasei pe care o are un anumit portofel. Activele din aceeași clasă sunt interschimbabile, iar utilizatorul poate transfera orice sumă de active altora.

  • FLOW și NFT

Blockchain-ul FLOW, care utilizează modelul consens-dovadă a mizei, acceptă NFT-uri, de exemplu NBA Top Shot este rulat pe blockchain-ul FLOW, iar Cryptokitties intenționează să treacă de la Ethereum la FLOW în viitor.

  • Tezos și NFT

Tezos este o rețea blockchain care funcționează pe baza dovezii mizei și sprijină vânzarea de artă NFT.

8. NFT-urile și mediul

Popularitatea crypto token nefungibil a crescut în ultima perioadă, dar, ca și în cazul criptomonedelor, există îngrijorări cu privire la impactul asupra mediului. Întrucât NFT-urile utilizează aceeași tehnologie blockchain ca unele criptomonede cu consum mare de energie, acestea ajung, de asemenea, să utilizeze o cantitate mare de energie electrică. Există specialiști care lucrează la îmbunătățirea acestui aspect, dar până acum, majoritatea NFT-urilor sunt încă legate de criptomonede, care generează o emisii de gaze cu efect de seră. Au existat câteva cazuri în care artiștii au decis să nu vândă NFT-uri sau să anuleze viitoarele NFT-uri după ce au aflat despre efectele pe care le-ar putea avea asupra schimbărilor climatice.

Achizițiile și vânzările NFT sunt controversate cu privire la consumul ridicat de energie și la emisiile de gaze cu efect de seră, asociate tranzacțiilor blockchain. Un aspect cheie al acestui lucru este protocolul de dovadă a muncii necesar pentru a reglementa și verifica tranzacțiile blockchain în rețelele publice, care consumă o cantitate mare de energie electrică. Estimarea amprentei de carbon dintr-o anumită tranzacție NFT implică o varietate de ipoteze care implică factori precum modul în care tranzacția este configurată pe blockchain, comportamentul minerilor blockchain și cantitatea de energie regenerabilă utilizată pe acestea rețele.

Unele tehnologii NFT mai recente utilizează protocoale de validare alternative, cum ar fi dovada mizei, care au o utilizare mult mai redusă de energie pentru un anumit ciclu de validare. Alte abordări de reducere a energiei electrice includ utilizarea tranzacțiilor în afara lanțului, ca parte a inventării unui NFT. Mai multe site-uri de artă NFT se îndreaptă spre utilizarea tehnologiilor și protocoalelor cu amprente asociate mai mici. Alții permit acum opțiunea de a cumpăra compensări de carbon atunci când se fac achiziții NFT.

9. Este NFT o bulă?

Există o mulțime de sceptici care cred că totul este o bulă care va exploda. NFT-urile pot funcționa ca orice alt activ speculativ, acestea sunt cumpărate în speranța că valoarea acestora va crește într-o zi, astfel încât să poată fi vândută pentru un profit.

Cu o zi înainte de licitația record, Beeple (Mike Winkelmann) a declarat pentru BBC: „De fapt, cred că va exista o bulă și cred că am putea fi în acea bulă chiar acum”. Mulți sunt și mai sceptici.

Fostul licitator al Christie’s, Charles Allsopp, a spus că conceptul de cumpărare a NFT-urilor nu are „nici un sens”. “Ideea de a cumpăra ceva care nu este acolo este doar ciudată“, a spus el pentru BBC.

10. Popularitatea NFT

În 2017, NFT-urile au fost implementate în cadrul CryptoKitties, un proiect de dezvoltat de Dapper pentru a vinde proprietatea avatarurilor de pisici unice, a crescut atât de mult în popularitate încât o creștere a cererii a ocupat un spațiu semnificativ pentru tranzacții pe blockchain-ul Ethereum și a încetinit întreaga rețea Ethereum în decembrie 2017. NFT-urile au devenit din ce în ce mai populare în primele luni ale anului 2021 din cauza vânzărilor recente. Unele vânzări NFT notabile în 2021, cum ar fi videoclipul NBA Top Shot, cu LeBron James vândut cu 208.000 de dolari pe 22 februarie, albumul 3LAU care a adus 11,6 milioane de dolari în vânzări începând cu 28 februarie și piesa artistului digital Beeple, care s-a vândut cu 69,3 milioane de dolari pe 11 martie, au transformat NFT într-un subiect deosebit de actual în cultura populară. Numai în martie 2021, vânzările de NFT au depășit 220 de milioane de dolari, reprezentând aproape jumătate din vânzările de NFT din toate timpurile.

Pe măsură ce piața NFT se extinde, cererea pentru aceste active digitale unice a explodat și se așteaptă să crească în 2021. Mulți investitori sunt dispuși să plătească prețuri mari pentru a asigura și promova NFT-urile deoarece anticipează că NFT-urile vor fi cele mai mari și mai profitabile colecții din viitor. David Pakman, capitalist de risc, a susținut că valoarea crescândă a NFT-urilor redefinește industria principală a divertismentului de la începutul anului 2021. Investitori precum Mark Cuban au început deja să propună noi modalități de implementare a tehnologiei NFT pentru a monetiza biletele de sport și vânzările de mărfuri.

Recent utilizarea NFT a fost extinsă la domenii precum genetica sau agricultura. Profesorul de genetică de la Harvard Medical School George Church a scos la licitație genomul său ca NFT – token nefungibil. Church, care a reușit să dezvolte primul sistem pentru secvențierea genomică directă în 1984, a creat unul dintre primele genomuri care vor fi secvențiate. Licitația a avut loc  pe 25 aprilie 2021, de Ziua Națională a ADN-ului, prin intermediul Nebula Genomics, o companie pe care a cofondat-o.

Extinzând utilizarea tehnologiei NFT token nefungibil, start-up-ul elvețian Cerealia a început să utilizeze jetoanele nefungibile pentru comerțul cu cereale. Compania a creat un jeton susținut de 30.000 de tone de porumb, cu scopul de a reduce costurile și de a îmbunătăți transparența lanțului de aprovizionare, conform informațiilor obținute de Bloomberg.

NFT-urile sunt promovate și la Hollywood. Înaintea decernării premiilor Oscar din acest an, programată pentru 26 aprilie, un alt proiect al pieței online Rarible, Metaversal și AdVenture Media își propune să promoveze NFT-urile distribuindu-le către 25 din cei 115 nominalizați la ceremonia din acest an. Aceștia vor primi câte trei NFT fiecare. Jetoanele vor  fi oferite către nominalizații la categorii precum: Cel mai bun actor, Cea mai bună actriță, Cel mai bun actor în rol secundar, Cea mai bună actriță în rol secundar și Cel mai bun regizor.

 

 

Surse informații:  The Verge, BBC, Mycryptoption, Wikipedia